מיזוגים ורכישות מזווית של ייעוץ ארגוני

ינואר 2012
גיליה משולם, ייעוץ ארגוני

בשנים האחרונות ישנה מגמה של מיזוגים ורכישות כמעט בכל ענפי המשק.
הסיבות לכך מגוונות, יכולות להיות משיקולי התייעלות, צבירת כוח, שימוש בפלטפורמות נוחות כגון תפעול, פיננסים, הסכמים מול חברות הביטוח ועוד.
בענף הביטוח אנו רואים בשנים האחרונות שתי מגמות :
1. מיזוגים של סוכנים וסוכנויות המוגדרים קטנים, לדוגמא : מיזוג של שני סוכנים למשרד אחד, הצטרפות של סוכנים בודדים ל"בית סוכן".
2. רכישות של סוכנויות (בדרך כלל בגודל בינוני-גדול) על ידי חברות ביטוח.
מטבע הדברים, הסוכנים/סוכנויות מציעים שירותים דומים, לכן, הפן המקצועי אינו זר לגופים המתמזגים או הנרכשים.
הקשיים עולים וצפים כאשר פערים מהותיים צפים בין שני חלקי המיזוג/הרכישה. פערים אלה עשויים להיגרם במרחבים שונים, כגון : ערכים, תרבות ארגונית, שפת הארגון וסביבת עבודה.
ערכים
ערכים שונים של שני הארגונים. לדוגמא, בין ארגון שחרט על דגלו את נושא השרות (וזאת לעיתים על חשבון מקצועיות) ובין ארגון שחרט על דגלו את נושא המקצוענות (וזנח בדרך את השרות) יש לגשר בעזרת  גיבוש ערך משותף, בו ייהנו שני הארגונים זה מתרומתו של זה.
אני סבורה כי חשוב שבעלי הארגונים המתמזגים יבחרו מבין רשימת ערכים 3-4 ערכים מובילים שיהוו את ליבת העסק. בין הערכים שניתן למנות : מקצוענות, חדשנות, נאמנות, שרות, שליחות, זמינות . בדיקת ערכים והצבתם כמשותפים יכווינו את העובדים לעבר המטרה המשותפת.
תרבות ארגונית
בכל ארגון מתפתחת תרבות שונה, הנובעת בדרך כלל מהאווירה השורה בארגון, בין אם הוכתבה מצד המנהלים, ובין אם נוצרה במהלך השנים.
בעת מיזוג/רכישה, יש לתת את הדעת על גיבוש תרבות ארגונית. זאת ניתן לעשות על ידי מיסוד טקסים, כגון חגיגת ימי הולדת לעובדים, ימי גיבוש וכד'.
שפת הארגון
חלק מבעיות התקשורת בין אנשים הן בעיות הקשורות בתקשורת מילולית או בלתי מילולית.
על מנת לגבש שפה משותפת, אפשר לרתום את עובדי שני הארגונים המתמזגים לכתיבת "מילון מונחים של החברה". כך יימנעו מקרים בהם יהיו אי הבנות ותקלות. לדוגמא :בארגון א' מקובל לומר "אחזור ללקוח", כשהכוונה היא בזמן לא מוגדר. בארגון ב' מקובל לומר "אחזור ללקוח" והכוונה היא בתוך שעה. בעת מיזוג נוצרים פערים ולקוחות עשויים להפגע מכך. לכן, כשהשפה תהיה משותפת, היא תהיה ברורה לכולם וגם הלקוחות הפנימיים בתוך הארגון יוכלו ליהנות משרות מצוין.

סביבת עבודה
לעבור דירה...לא תמיד קל. הארגון המתמזג צריך לעבור לסביבת עבודה חדשה. לעיתים, עצם המעבר מעורר חששות. לשם כך, בעזרת כלים של הכנה מקדמית, ניתן לעבור את שלב המיזוג/רכישה תוך מזעור נזקים.
במעבר דירה יש שלושה שלבים : הכנה טרם המעבר, בעת המעבר ולאחר המעבר.
הכנה טרם המעבר - הכרת סביבת העבודה החדשה. מומלץ לבדוק שתנאי העובדים המתמזגים לא ייפלו מהתנאים שהיו להם קודם לכן. בנוסף, מבחינה טכנית, לפני מעבר דירה יש להכין ארגזים, למיין חפצים/קלסרים/תיקי לקוחות וכד', להשמיד מה שלא רלוונטי, לארוז את החומר השוטף ולסמן כל ארגז.
בעת המעבר - לוודא שכל הארגזים הועמסו והובלו לאתר החדש, לפזר את הארגזים על פני סביבת העבודה המתאימה.
לאחר המעבר - לפרוק את הארגזים ולסדר על פני המדפים והארונות, כך שניתן יהיה לחזור לשגרת העבודה מהר ככל שניתן.
חשוב להדגיש כי העובדים הם ליבת הארגון ודאגה לתנאיהם תבטיח המשכיות והעצמה אשר בגינה מתרחש המיזוג/הרכישה.
העקרון הסינגרטי (פעולה משותפת של מספר גורמים הנותנת תוצאה טובה יותר מאשר כל אחד בנפרד) כלומר הצירוף של פעולות כל הגורמים צריך להיות ברור לכל מי שלוקח חלק בתהליך והכוונה במיזוג/הרכישה היא להתעצם. כאשר ערך זה יושרש אצל העובדים אפשר יהיה למדוד את כדאיות המיזוג במונחים כספיים.