נהלי עבודה

נהלי עבודה יובילו את הארגון להתנהלות תקינה, הגדלת רווחיות, שביעות רצון, נאמנות לקוחות, המלצות והצטרפות לקוחות חדשים, ובעיקר, מניעת טעויות ותקלות.
חברה המבקשת לפעול ביעילות, מן הראוי שתתעד את תהליכי הליבה ותשמור שכלל עובדיה ינהגו על פיהם.
חשיבותם של נהלי העבודה רבה מאד בעיני חברות גדולות ומכובדות בארץ ובעולם.

כתיבת נהלי עבודה מורכבת ממספר מרכיבים:
1. מטרה - הסברת המטרה - לתת פירוש מוסמך וחד משמעי.
2. תהליך - תיאור הפעולה על כל שלביה, קביעת מסגרת פעולה ותכנים צעד אחר צעד, כולל גורמים מוסמכים לחרוג מדרכי הפעולה המצוינות בנהל.
הבטחת רישום אחיד לדרכי העבודה (מידת הפירוט לכל נהל ונהל, מונחים והגדרות מוסכמים).
קביעת דרכי דיווח לקביעת תחולה-מועד כניסה לתוקף, ומועדי ביצוע לכל נהל.
3. אחריות - מי מהעובדים ומהמנהלים אחראי לביצוע הנהל.
4. בקרה - קביעת מועדי ודרכי בקרה על יישום הנהל.

לנהלי עבודה ישנם יתרונות רבים, ביניהם:
1. מניעת ליקויים ולא רק איתורם לאחר קרות המקרה,
2. בניית מערך שאפשר להוכיח את יישומו, 
3. הבטחה שהלקוח מקבל מוצר/שרות איכותי, תקף ובר ביצוע.

בצד היתרונות, ישנם גם חסרונות כגון הדרישה הגבוהה של משמעת לעדכון הנהלים באופן שוטף, לעיתים ישנה סכנה של בירוקרטיה, במיוחד כאשר היישום אינו מותאם לצרכים, אולם אם נשכיל לכתוב נהלים ולהשתמש בהם בתבונה, תעלה התועלת על הטרחה ובסופו של יום הארגון ייהנה מחסכון במשאבים יקרים, כגון : זמן עבודה, שרותים למיניהם כמו שיחות טלפון, ניירת וכד'.

נהלי עבודה יובילו את הארגון להתנהלות תקינה, הגדלת רווחיות, שביעות רצון, נאמנות לקוחות, המלצות והצטרפות לקוחות חדשים, ובעיקר, מניעת טעויות ותקלות.